مقدمه:مادرزندگی روزمره خودبارهااین جملات راشنیدهایم:"سرنوشت من این بود.قسمت ماهم همین است.تقدیرنویس روی پیشانی ام نوشته که من بدبخت ترین باشم.گلیم بخت مراسیه بافته اندوسیه بافته راباهیچ آبی،سفیدنتوان کرد." وهمین طورهم شنیده ایم که می گویند:"بایدروزقیامت جواب کارهایت رابایدبدهی و و و......" اکثرافرادبین حوزه جبرواختیارسرگردانند.این وضعیت بیان گرنداشتن یک چهارچوب فکری صحیح عقیدتی است.آیاماآزادهستیم یابایدازجبرشرایت والزامات غیرقابل انکارزندگی تبعیت کنیم؟حال باهم دراین موردکنکاش می کنیم. مقدمه:مادرزندگی روزمره خودبارهااین جملات راشنیدهایم:"سرنوشت من این بود.قسمت ماهم همین است.تقدیرنویس روی پیشانی ام نوشته که من بدبخت ترین باشم.گلیم بخت مراسیه بافته اندوسیه بافته راباهیچ آبی،سفیدنتوان کرد." وهمین طورهم شنیده ایم که می گویند:"بایدروزقیامت جواب کارهایت رابایدبدهی و و و......" اکثرافرادبین حوزه جبرواختیارسرگردانند.این وضعیت بیان گرنداشتن یک چهارچوب فکری صحیح عقیدتی است.آیاماآزادهستیم یابایدازجبرشرایت والزامات غیرقابل انکارزندگی تبعیت کنیم؟حال باهم دراین موردکنکاش می کنیم. مقدمه:مادرزندگی روزمره خودبارهااین جملات راشنیدهایم:"سرنوشت من این بود.قسمت ماهم همین است.تقدیرنویس روی پیشانی ام نوشته که من بدبخت ترین باشم.گلیم بخت مراسیه بافته اندوسیه بافته راباهیچ آبی،سفیدنتوان کرد." وهمین طورهم شنیده ایم که می گویند:"بایدروزقیامت جواب کارهایت رابایدبدهی و و و......" اکثرافرادبین حوزه جبرواختیارسرگردانند.این وضعیت بیان گرنداشتن یک چهارچوب فکری صحیح عقیدتی است.آیاماآزادهستیم یابایدازجبرشرایت والزامات غیرقابل انکارزندگی تبعیت کنیم؟حال باهم دراین موردکنکاش می کنیم. مقدمه:مادرزندگی روزمره خودبارهااین جملات راشنیدهایم:"سرنوشت من این بود.قسمت ماهم همین است.تقدیرنویس روی پیشانی ام نوشته که من بدبخت ترین باشم.گلیم بخت مراسیه بافته اندوسیه بافته راباهیچ آبی،سفیدنتوان کرد." وهمین طورهم شنیده ایم که می گویند:"بایدروزقیامت جواب کارهایت رابایدبدهی و و و......" اکثرافرادبین حوزه جبرواختیارسرگردانند.این وضعیت بیان گرنداشتن یک چهارچوب فکری صحیح عقیدتی است.آیاماآزادهستیم یابایدازجبرشرایت والزامات غیرقابل انکارزندگی تبعیت کنیم؟حال باهم دراین موردکنکاش می کنیم.
ادامه نوشتهمقدمه
مهدویت یکی ازاصولی ترین مفاهیم فرهنگ وبینش تشیع میباشد.هرفردشیعی مذهب بایدموضوعامام زمان(ع)وظهورش رابپذیرد.بدون پذیرش مهدویت نمی توان شیعه بود.اکثرپیروان مذهب تشیع باوجوداقرارزبانی به پذیرش ابن موضوع درموردآن دچارتردیدی عمیق عمیق وآزاردهندهای هستند.مهم ترین عاملی که این تردید ناخوش آیندر ایجاد میکند،طولانی بودن عمرشریف آن وجودمبارک است.افرادزیادی ازمححققین وعلماع شیعه هم کوشیده اند موضوع طول عمرحضرت مهدی(ع)رابه نوعی توجیح کنند،اماتلاش هایشان مفیدنبوده ونتوانسته اندتردیدهارارفع کنندوهیچ گره ذهنی دراین موردرانگشوده اند.به عنوان مثال برخی برای قابل شدن این طول عمر،درتاریخ زندگی آدمی درپی یافتن کسانی بوده اندکه طول عمرهای مشابه داشته اند .امااگرازدیدگاه جامعه شناختی وازمنظرعلمی مطلب رابررسی کنیم،مهدویت بسیارعلمی ومنطقی وقابل قبول می نماید.
ادامه نوشته